Předkládáme vám pracovní sešit o dějinách 20. století. Podivného století, století dvou světových válek, dvou nebezpečných totalit. Bylo to století kruté genocidy i odvážné dekolonizace. V něm se zrodily problémy, jejichž následky trvají dodnes.
Ale sluší se připomenout také lidi, kteří se snažili nemocný svět uzdravit, ty, kteří chápali, že světu je třeba porozumění a spolupráce, trpělivosti, uvážlivosti a odvahy. I o nich bude řeč. Mahátma Gandhí, Jan Palach, Michail Gorbačov a jiní.
Pracovní sešit zachycuje období od konce první světové války do rozpadu SSSR. Každá kapitola pojednává o uceleném tématu československých či světových dějin a zároveň upozorňuje na vzájemné souvislosti. Snažili jsme se, aby úkoly byly různorodé a pestré a aby přispěly k pochopení nedávné minulosti. Říká se, že kdo nerozumí své historii, je odsouzen prožít ji znovu.
Naši publikaci využijete zejména v 9. ročníku ZŠ a v kvartě gymnázií, ale vybrané pasáže můžete předložit i starším studentům. K vypracování řady úkolů stačí pozorně číst, některé jsou určeny pro domácí přípravu, jiné vyžádají práci s internetem.
Pracovní sešit můžete použít jako ucelený učební materiál, stejně tak můžete vybrat libovolné úkoly a vlastní hodiny jen doplnit. Nejvhodnější je, aby daný úkol řešil každý student samostatně. Tam, kde vám jde o poradu a rozhovor, mohou pracovat dvojice. Vybrané úkoly jim vytiskněte a nakopírujte. Vypracovaný úkol bude pro žáky součástí zápisu a studijním materiálem.
Najdete tu typy různé úkolů: schematické mapky, tabulky, časové přímky a grafy, které pomáhají k vytvoření přehledné představy. Najdete tu výkladové texty proložené po odstavcích otázkami, aby se děti mohly učit vyhledávat informace samy. Najdete tu úkoly na rozvoj logického úsudku, myšlenkové mapy a strukturované osnovy témat, protože v dějepise máme jedinečnou možnost učit děti přemýšlet.
Podstatnou složkou naší publikace jsou také dobová svědectví – výňatky z dokumentů, citáty historických osobností, dobové plakáty nebo texty písniček.
Pestrost a bohatství úkolů nabízí také různé možnosti hodnocení. Nabízené testové úlohy můžete snadno zkontrolovat přímo v hodině, osnovy a myšlenkové mapy se mohou stát podkladem pro přípravu ke zkoušení a časově náročnější úkoly, kde má dítě něco kreslit, stáhnout z internetu nebo sestavit, ty můžete zadat a zhodnotit jako domácí úkol.
Všechny úlohy a postupy jsem sám vyzkoušel a věřím, že i vám mohou pomoci k tomu, aby dějepis byl pestřejší, jasnější a logičtější. Palčivé problémy současného světa nevyřešíme, ale můžeme pomoci tomu, aby jim naši žáci lépe rozuměli.
Ivan Bauer
OBSAH