Shody a rozdíly/Zhody a rozdiely

PhDr. Zdeňka Michalová, Ph.D.
56 listů formátu A4 v deskách s klopami
Rok vydání: 2015
ČESKO/SLOVENSKÉ VYDÁNÍ

Stáhnout ukázku

175,00  vč. DPH

Předkládané pracovní listy slouží k rozvoji zrakové percepce u dětí; jsou využitelné pro děti od čtyř let a použitelné v případě oslabení vizuální diferenciace i pro děti druhého stupně základní školy. Běžně se dají využít k reedukaci u dětí s SPU a také v rámci prevence, aby případné oslabení této oblasti nebylo jednou z příčin obtíží při nácviku čtení.

Pracovní listy začínají úkoly, které je schopno plnit čtyřleté dítě – mělo by v tomto věku zvládnout diferenciovat obrázek, který mezi ostatní nepatří. V další fázi (a tak jsou také zaměřené následující listy) rozlišuje obrázek obrácený vzhledem k ostatním vzhůru nohama, ve fázi další určuje obrázky stranově (zrcadlově) obrácené.

Zrakové vnímání se rozvíjí systematicky od narození dítěte a u většiny dětí předškolního věku dosahuje potřebné úrovně pro nácvik čtení a psaní po zahájení školní docházky. U dětí, které ve čtení obtíže mívají, se v předškolním věku objevují nedostatky v rozlišování tvarů, lišících se od sebe v rovině vertikální či horizontální. Proto jsou další úkoly zaměřené na vyhledávání shodných tvarů, dokreslování neúplných obrázků dle vzoru. Není opomenut rozvoj zrakové paměti. Pomocí obrázků a dále i písmen je rozvíjena schopnost zrakové analýzy a syntézy, rozlišování figury – pozadí se zaměřením na vyhledávání obrázků a písmen na pozadí. Cvičení na rozlišování reverzních figur pomáhají odstraňovat u dětí statické inverze (listy s úkoly typu: Podtrhni, označ, vybarvi stejné tvary, písmena… s prvním tvarem na řádku apod.). Nechybí ani listy sloužící ke cvičení správného směru očních pohybů při čtení.

Je potřebné, aby se dítěti při práci s listy věnoval dospělý. Do cvičení je pak zapojena řeč při verbalizaci prováděných činností, myšlení, které se při verbalizaci rozvíjí, dále pak motorika i pamět‘.

 

 

Predkladané pracovné listy slúžia na rozvoj zrakovej percepcie u detí, môžu sa použiť u detí od štyroch rokov a používajú sa v prípade oslabenej vizuálnej diferenciácie u detí na druhom stupni základnej školy. Bežne sa dajú použiť pri reedukácii u detí so ŠPU a taktiež v rámci prevencie, aby prípadné oslabenie tejto oblasti nebolo jednou z príčin problémov pri nácviku čítania.

Pracovné listy začínajú úlohami, ktoré dokáže riešiť štvorročné dieťa – malo by v tomto veku zvládnuť diferencovať obrázok, ktorý medzi ostatné nepatrí. V ďalšej fáze (tak sú zamerané nasledujúce listy) rozlišuje obrázok obrátený vzhľadom k ostatným hore nohami a v ďalšej fáze zase určuje zrkadlovo otočené obrázky.

Zrakové vnímanie sa rozvíja systematicky od narodenia dieťaťa a u väčšiny detí predškolského veku dosahuje potrebnú úroveň na zvládnutie čítania a písania po začatí školskej dochádzky. U detí, ktoré majú problémy pri čítaní, sa v predškolskom veku objavujú nedostatky pri rozlišovaní tvarov, ktoré sa od seba líšia v horizontálnej, či vertikálnej rovine. Preto sú aj ďalšie úlohy zamerané na vyhľadávanie zhodných tvarov, dokresľovanie neúplných obrázkov podľa vzoru.

Nesmieme zabúdať ani na rozvoj zrakovej pamäte. Pomocou obrázkov a neskôr aj písmen je rozvíjaná schopnosť zrakovej analýzy a syntézy, rozlišovanie figúry a pozadia so zameraním na vyhľadávanie obrázkov a písmen na pozadí. Cvičenia na rozlišovanie reverzných figúr pomáhajú odstraňovať u detí statické inverzie (listy s úlohami typu: Podčiarkni, označ, vyfarbi rovnaké tvary, písmená… s prvým tvarom v riadku a pod.) nechýbajú ani listy na cvičenie správneho smeru očných pohybov pri čítaní.

Je potrebné, aby sa dieťaťu pri práci s listami venovala dospelá osoba. Do cvičenia je potom zapájaná reč pri verbalizácii vykonávaných činností, myslenie, ktoré sa pri verbalizácii rozvíja, taktiež aj motorika a pamäť.

 

 

Hmotnost 0,532 kg
Formát

Rok vydání

Mohlo by se Vám líbit…

Nákupní košík
Přejít nahoru