ZATRACENÁ ČEŠTINA, verze pro Windows
Dnešní děti dostávají ve škole stále více informací a na rozdíl od předchozích generací samy ještě získávají další prostřednictvím internetu. Pokud však nedostanou návod, jak s nimi pracovat, neumějí si je funkčně propojit, nepřetvoří se ve vědomosti, dovednosti a kompetence, zůstávají chaosem. Konkrétní příklad: učíme-li děti např. pravopisu koncovek podstatných jmen, chceme po nich gramatické kategorie: rod, vzor, číslo i pád. Učí se je vyjmenovávat, rozdělovat, skloňovat. My pak většinou hodnotíme, jak se tyto přehledy naučily zpaměti a správně napsaly i/y. Je to průkazné a snadno převeditelné na známku. Pokud dostatečný počet žáků vyřeší vyhovující množství úloh, je to bráno jako úspěch vyučování. Málo se soustředíme na to, jak dítě ke správnému i/y došlo – na kompetence. Tedy jak je zařadilo do cesty s křižovatkami, na nichž je potřeba na základě znalosti právě těchto gramatických kategorií určit správný směr, což je daleko důležitější, než osamělé křižovatky bez cesty. I dnes se děti stále učí především napodobováním. Proto současnou tabletovou generaci svádí řešit úkoly stylem: proklikej se, najdi na internetu, Ctrl + C, Ctrl +V, zavolej na help-line. Vidět někoho pracovat stylem: rozděl problém na části, kroky a ty vyřeš, je skoro vzácnost.
Právě takto však funguje výukový program Zatracená čeština. Přináší soubory cvičení, prostřednictvím kterých se děti naučí, jak postupovat při řešení gramatických jevů, jako je například pravopis i/y po obojetných souhláskách uprostřed slova i v koncovkách, jak se orientovat ve stavbě slova s následným procvičením.
Program funguje ve své podstatě jako samostatná učebnice, gramatické poučky s příklady najdete v zelených pruzích na pravém okraji monitoru, nicméně v detailních informacích je propojen s novou řadou učebnic Český jazyk pro 1. stupeň autorů Zdeňka Topila, Dagmar Chrobokové a Kristýny Tučkové i s řadou učebnic pro 2. stupeň autorů Z. Topila a Vladimíry Bičíkové, v nichž je učivo vysvětlováno ve stejných algoritmických krocích. Je tedy možné, aby některé dítě pracovalo v hodině s výukovým programem a jiné řešilo totéž cvičení v papírové podobě. Variabilita práce je ještě posílena díky dětem s poruchami učení další tištěnou verzí s možností vystřihování a nalepování v podobě pracovních sešitů Pravopisné křižovatky. (Tyto sešity mohou samozřejmě využívat i děti bez poruch „jen didakticky zanedbané“.)
Program obsahuje většinu gramatického učiva základní školy a je uspořádán podle jednotlivých ročníků. Nemusíte si ho pořizovat v celém rozsahu, je možné koupit naráz učivo právě jednoho ročníku. V rámci jednotlivých ročníků můžete kupovat i jen jednotlivé balíčky cvičení, podle potřeby vašich žáků. 3. – 7. ročník obsahuje 6 tzv. balíčků, 2. a 8. ročník po třech.
Ukázkový balíček pro 2. třídu si můžete zdarma stáhnout ve Windows Store.
Obsah jednotlivých balíčků cvičení
2. ročník
1. díl (zdarma)
2. díl
3. díl
3. ročník
1. díl
2. díl
3. díl
4. díl
5. díl
6. díl
4. ročník
1. díl
2. díl
3. díl
4. díl
5. díl
6. díl
5. ročník
Náplní pátého ročníku je učivo o stavbě slova a z ní vyplývajícího pravopisu na tzv. „švu slova“. Další balíčky obsahují učivo o přídavných jménech, zájmenech, číslovkách a slovesech.
1. díl
2. díl
3. díl
4. díl
5. díl
6. díl
6. ročník
V 6. ročníku najdete završení učiva o slovních druzích a seznámíte se se základními pojmy větné skladby.
1. díl
2. díl
3. díl
4. díl
5. díl
6. díl
7. ročník
V 7. ročníku najdete detailní poučení o větných členech, procvičíte si grafické znázornění věty jednoduché a procvičíte určování druhů vedlejších vět.
1. díl
základní větné členy
2. díl
rozvíjející větné členy
3. díl
přívlastek
4. díl
vedlejší věty
5. a 6. díl
pravopis velkých písmen
8. ročník
1. díl
významové poměry souřadně spojených vět
2. díl
3. díl