Společně s Dyslektickou čítankou pro 1. – 2. , 4. – 5. , 6. – 7. a 8. – 9. ročník téže autorky tvoří ucelenou řadu učebnic pro nácvik techniky čtení a nácvik čtení s porozuměním pokrývající 1. – 9. ročník ZŠ.
Navazuje na díl první, po formální stránce je uspořádán stejným způsobem. Dospělý, který dle učebnice pracuje s malým čtenářem, je přesně instruován k dílčím úkonům s dítětem v záhlaví jednotlivých textů. Z obsahového hlediska tento díl pokrývá čtení trojpísmenné otevřené slabiky (typ pro, sto, stojí…) a slov se dvěma souhláskami uprostřed, čtení slov se slabikotvorným r, l a čtení slov se shluky souhlásek. V každém jednotlivém celku je dostatek slov nácvičných. Nechybí množství zábavných úkolů na rozvoj zrakově-sluchového vnímání (křížovky, doplňovačky, atd…) a na schopnost orientace v textu. Učebnice je vhodná na procvičení čtení pro děti prvních a druhých tříd bez čtenářských obtíží, pro dyslektiky k nácviku uvedených typů slov (předpokládáme druhou a třetí třídu) i pro děti na školách zvláštních.
Dylsektická čítanka pro 1. – 2. ročník nahrazuje Základy čtení I – inovováno, přeilustrováno.